ЧОМУ НЕОБХІДНО ВЧАСНО ЗВЕРНУТИСЯ ДО ФАХІВЦЯ

Що робити батькам, щоб допомогти своїй дитині досягти успіхів у житті. Наскільки важливо для підростаючого, але поки ще зовсім маленького, менеджера, адвоката, економіста, політика уміння красиво, чітко і виразно говорити? Адже з досліджень психологів нам відомо, що 17-20 % інформації слухачу дає інтонація співбесідника.

Особливо це стосується виразно-оцінної сторони мовлення, що виражає ставлення автора до висловлюваної ним інформації. Як часто губиться цікава, оригінальна думка, озвучена мляво, невиразно, незрозуміло.

Багато дітей в силу свого віку ще не знають, наскільки важливо для них навчитися правильно говорити, але батьки повинні розуміти, що навіть найменше порушення звуковимови може негативно вплинути на подальший розвиток дитини. Чому?

По-перше, в багатьох дітей у зв'язку з недоліками мовлення виникають психологічні проблеми – дитина соромиться свого мовлення, намагається менше говорити – і, як наслідок, вона стає більш замкнутою, нетовариською.

По-друге, порушення звуковимови в дошкільному віці є першою сходинкою до проблем в навчанні читання і письма в школі (виникають, так звані, дислексія - порушення читання та дисграфія – порушення письма).

І, нарешті, по-третє, мовлення – це один з найголовніших засобів пізнання світу, а тому погано розвинене мовлення буде перешкоджати повноцінному розвитку особистості.

Але як довідатися, чи нормально розвивається мовлення Вашої дитини?

Звичайно, не всі діти, що нормально розвиваються обов'язково відповідають загальноприйнятій віковій нормі мовленнєвого розвитку, але, все ж, існують деякі вікові особливості розвитку мовлення дитини. Багато батьків через незнання цих закономірностей, іноді, дуже пізно помічають відставання своєї дитини в мовному розвитку.

Батькам про сучасні підходи до розвитку мовлення дітей

• Майстерність батьків саме у тому й полягає, щоб побачити настрій, бажання, стан дитини.

• За неуспішної чи недостатньо успішної діяльності показати малюкові, в чому полягає проблема, як можна подолати труднощі.

• Елементи новизни варто поєднати з набутим досвідом, знайомою інформацією.

• Важливим є етап дитячих самостійних чи спільних з дорослим пошуків та знахідок.

• Не варто активно закликати дітей до спільної роботи, гри, а тим паче відвертати їхню увагу від вільної, самостійно обраної діяльності, краще – зацікавити їх.

• Батьки мають задовольнити бажання дитини взяти участь у спільній діяльності, паралельно реалізуючи мовленнєві, пізнавальні, розвивальні педагогічні завдання.

• Цікавим та корисним для дошкільнят є уособлення слова, поняття у руховому, слуховому, художньому, музичному образах.

МОВЛЕННЄВА ПАМ’ЯТКА-ПОРАДНИЦЯ
• Хороше мовлення дитини – успішне навчання у школі, широкі можливості у подальшому виборі професії, вміння спілкуватися з людьми.
• Найнаполегливіша робота вихователя не дасть цілковито сподіваного результату без систематичних занять батьків з дитиною вдома.
• Щоб у навчанні та вихованні дитини досягти потрібних результатів, мовлення самих дорослих має стати прикладом для наслідування (наслідування – психологічна особливість дітей).
• Якщо дитина повсякчас буде чути чітке, правильне мовлення, то завдяки наслідуванню воно стане для неї звичкою і унеможливить мовленнєві вади.
• Ви ще самі не вмієте правильно розмовляти українською? Вчіться разом з дитиною!Не змушуйте її повторювати ваші слабкість та лінькуватість у самовдосконаленні й унаслідок цього – небажані проблеми у мовленні.
• У дитини, як і у дорослих, не завжди все добре виходить. Тож часом ви нарікаєте на відмову її від подальших занять. Не опускайте руки! Не виказуйте негативних емоцій: роздратування, глузування. Та найгіршими вашими словами в цій ситуації буде: «Нічого, прийде час – сам навчиться!»
Добре, якщо буде саме так:
• Нехай ваші заняття з дитиною перейдуть у мовленнєві ігри та забави. Гра містить у собі частку емоційного піднесення, яке зростає завдяки наявності в ній елементів несподіванки та змагання. Емоційне насичення надає іграм привабливості.
• Вибирайте час, коли дитина перебуває у хорошому настрої.
• Добираючи ігри, зважайте на темперамент дитини.
• Не фіксуйте увагу малюка на тому, що не виходить. Підбадьорте і, щоб «розрядити ситуацію», ненав’язливо поверніть до більш простого, вже відпрацьованого матеріалу, ніби нагадавши, що колись у неї це також не виходило.
• Коротенький віршик, промовлений веселим, загадковим тоном, допоможе заохотити дитину до гри-заняття.
• Заняття проводьте двічі-тричі на тиждень, а якщо дитина ще погано розмовляє, то й частіше.
МОВЛЕННЄВИЙ КОДЕКС
• Розмовляйте з малюком кожної вільної хвилини.
• Пам’ятайте, що основними й провідними співрозмовниками для дитини в сім’ї є мати, батько, дідусь чи бабуся.
• Не забувайте, що ваше мовлення – взірець для наслідування.
• Спонукайте дитину до звуконаслідування, правильного промовляння слів.
• Ні в якому разі не повторюйте неправильне мовлення дитини.
• Якомога більше залучайте дітей до ігор, розповідайте казки, розучуйте пісні, скоромовки, вірші.
• Привчайте дітей до вживання слів відповідно до літературної норми.
• Заохочуйте словесну творчість дітей. Ведіть словничок, записуйте перші мовленнєві творчості вашої дитини.
• Спонукайте їх до складання віршів, лічилок будьте їм помічниками.
• Уважно ставтеся до запитань вашої дитини.
• Ваша відповідь має бути чіткою, доступною, зрозумілою малюкові.
• Спонукайте дітей до запитань, виховуйте «чомусиків».
• Систематично проводьте ігри в слова.
• Не забувайте доречно вживати прислів’я, загадувати загадки.
• Кожне незрозуміле дитині слово обов’язково поясніть, у присутності дитини вдайтесь до словника.
Обговорюйте прочитане. Наштовхуйте дітей на роздуми про характери персонажів, про відчуття, які вони переживали у ту або іншу мить, про причини їх поведінки.

РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ

Вправи для пальчиків. Їх значення для розвитку дитини

Заняття для розвитку активності дрібних м’язів мають величезне значення в загальному розвитку малюка. Їх роль у формуванні основних навичок, які дитина набуває за короткий термін, дуже велика. Що ж отримують діти, виконуючи вправи з пальчиками:

  1. Мова, яка супроводжується рухами і образами, стає у дитини більш чіткої і ритмічної.
  2. Граючи з пальчиками, дитина вчиться запам’ятовувати послідовність рухів і положення рук. Якщо заняття проводяться в супроводі ритмічних віршів, у нього розвивається пам’ять. Якщо слова супроводжуються ритмічним рухом, то текст запам’ятовується набагато швидше.
  3. Розвиваючи гнучкість і силу пальчиків у вправах, малюк готує руки до листа. Чим сильніше і більш розвинуті пальці, тим швидше він навчиться правильно тримати олівець і ручку.
  4. Займаючись гімнастикою, дитина отримує перші уроки математики. Крім понять про рахунок, він освоює уявлення про поняття відстані і простору – ближче, далі, вправо, вліво.
  5. Завдяки наслідувальною здібностям, дитина стає більш уважним, а завдяки розвитку уваги, він отримує знання.
  6. Рухаючи пальчиками, малюк вчиться формувати образи, розвиває фантазію і отримує перший досвід артистизму.

Найкорисніші ігри для розвитку дрібної моторики у дітей

Найефективніші розвиваючі ігри для пальчиків:

  • Розминка і ліплення з пластиліну. Один з найбільш творчих і корисних видів пальчикової гімнастики.
  • Гра з крупами, сортування. Змішайте, наприклад, кукурудзу з горохом, і допоможіть відокремити одне зерно від іншого. Важливо, щоб малюк робив це великим і вказівним пальцями або пучкою.
  • Вправи з папером – малюки із задоволенням мнуть і рвуть її, а пізніше вчаться різати смужки, вирізати сніжинки, робити дощик і багато іншого. Якщо у вас в будинку надлишок паперу – не шкодуйте її для творчого самовираження дітей.
  • Своєчасно вчіть дитину користуватися столовими приборами. Уміння тримати ложку, вилку, самостійно пити з чашки активізує роботу дрібних м’язів і розвиває моторику рук.
  • Ігри – шнурівки трохи стомлюючі для малюка, однак нехтувати ними не можна. В процесі шнурування задіяні практично всі м’язи пальців, вправи дуже ефективні для розвитку моторики у дітей 3-4 років.
  • Хочете повеселитися і одночасно повправлятися в розвитку моторики рук вашого чада? Заплітають кіски, зав’язуйте бантики, застібайте і розстібайте гудзики і липучки, гачки і блискавки, вчіться знімати і одягати шкарпетки і взуття – це практичні розвиваючі моторику вправи.
  • Етнічні пальчикові ігри приносять задоволення, стимулюють розвиток творчих здібностей, фантазії і покращують якість мови.

Щодня протягом декількох хвилин позаймайтеся з дитиною розвиваючими вправами для пальчиків. Чим раніше ви почнете такі заняття, тим вище рівень розвитку буде у вашого дорогоцінного малюка, і тим більше причин буде пишатися його досягненнями у вас особисто.

Розкажи вірш руками

ЇЖАЧОК

В.Гринько

Біг маленький їжачок

Переступати ніжками на місці

Зачепився з дрючок

Схопити руками уявний гачок, робити рухи, ніби не можеш відчепитися

Бідолаха сяк і так,

Руки близько перед собою, нахилятися вправо-вліво, дивитися в сторону нахилу

Не відчепиться ніяк.

Руки розвести в сторони, знизуючи плечима, ніби від подиву

Так до вечора й

сидів,

Присісти

Дуже їсти захотів.

Погладити себе по животику

І пішли їжаченята

Встати, розмірно йти по колу

Рятувати свого брата.

Розвести руки в сторони, ніби для привітання, щоб обійняти

СПІВАНОЧКА

П.Воронько

Пішли, пішли

Йти на місці

Поїхали

За спілими

Підняти руки вгору, колихати ними, ніби гілками дерево

Горіхами,

За горіхами,

Нахилитися, ніби збираючи гриби

Грибами,

Що ростуть

Поміж дубами,

Розвести руки в сторони, дивитися вправо-вліво

Між дубами,

Між кленами,

Під липами

Нахилитися і дивитися вниз

Зеленими.

Ми горіхів

Не нарвали

Похитати головою «ні»

І грибів

Не назбирали.

Похитати головою «ні»

Зате добре

Погуляли

Йти по колу, руки вгору, похитувати ними

Між дубами,

Між кленами,

Під липами

Зеленими.

ЗАЙЧИК

С.Павлович

На землі сніжок лежить

Відкритими долонями ніби притискувати сніжок до землі

Зайка по снігу біжить.

Підстрибнути кілька разів

Мерзнуть вушка,

Показати великі вушка

Мерзнуть лапки

Погладити себе по ручках

Без калошок

Доторкнутися до ніг

і без шапки.

Доторкнутися до голови

Вкладення
Кiлькiсть переглядiв: 302